Transport w Londynie

autor: Monia

data: 2014-03-02T16:04:33.000Z

Transport publiczny w Londynie jest bardzo rozbudowany, bardzo zatłoczony i bardzo drogi. Żeby się w tym wszystkim połapać poniżej kilka wskazówek od nas. A lubiącym wyzwania polecamy oficjalną stronę Transportu publicznego w Londynie: www.tfl.gov.uk. Jest nawet wersja po polsku: www.tfl.gov.uk/travel-information/other-languages/polski.

Ile kosztuje bilet na autobus i metro

Tabelkę z cenami na wszystkie strefy możecie pobrać stąd: Cennik przejazdów w Londynie

Cena biletu w Londynie zależy od tego:

1. jak płacimy za przejazd – bilet jednorazowy, karta Oyster pay as you go czy Travelcard

2. czym jedziemy - autobusem czy metrem

3. skąd i dokąd jedziemy - w obrębie których stref

4. kiedy jedziemy - w godzinach szczytu czy poza

Bilet jednorazowy

To bilet kartonikowy, ważny na jeden przejazd autobusem lub metrem, można go kupić w automacie na stacji metra lub u kierowcy autobusu. Jest to najdroższa opcja płacenia za bilet, mówiąc wprost jest to totalne ździerstwo i do zaakceptowania tylko gdy wracasz po imprezie nocnym autobusem i zapomniałeś wcześniej doładować Oystera. Wtedy jakoś można przeboleć te 2,40£ zamiast 1,45£...

Jak działa karta Oyster

Korzystanie z karty Oyster jest najtańszą opcją płacenia za pojedyncze przejazdy. Kartę można kupić na większości stacji (na pewno na wszystkich największych: London Bridge, Victoria, Liverpool Street, Bank, King’s Cross St. Pancras, Euston, Heathrow).

Koszt to 5 funtów i jest to depozyt, którego nie wykorzystujemy na przejazdy. 5 funtów odzyskamy, gdy będziemy chcieli kartę zwrócić, na przykład gdy byliśmy w Londynie tylko kilka dni i nie jest już nam potrzebna. Do zakupu karty nie potrzebujemy żadnych dokumentów czy zdjęć, kupuje się ją w okienku, jak zwykły bilet. Oddajemy ją w takim samym okienku.

Pay as you go

Żeby z karty korzystać, trzeba ją naładować. Można to zrobić w okienku, w którym kupiliśmy kartę lub w automacie. Jedną z opcji jest Pay as you go, czyli ładujemy na kartę pewną kwotę, np. 30 funtów i za każdym razem gdy jedziemy autobusem lub metrem odbijamy kartę przy czytniku i odpowiednia kwota jest automatycznie pobierana z naszej karty (puli tych 30 funtów). Żeby sprawdzić, ile pieniędzy zostało na karcie wystarczy przyłożyć kartę do żółtego czytnika w automacie.

Opcja pay as you go jest dobra dla osób, które jeżdżą nie więcej niż 2 razy dziennie w obrębie danych stref.

Co to jest Travelcard

Travelcard to inaczej bilet czasowy (okresowy), który można kupić na 1 dzień, tydzień, miesiąc lub rok. Cena zależy od stref, na które kupujemy Travelcard, przykładowo na 1 tydzień na strefę 1 to koszt 31,40£, na strefy 1 i 2 to koszt 31,40£ (tyle samo co za strefę 1), na strefy 1,2,3 to koszt 36,80£.

W tej opcji nie płacimy za poszczególne przejazdy, tylko możemy jeździć wszystkimi środkami transportu dowolną ilość razy, ale pamiętajmy, że tylko w obrębie stref, na które jest Travelcard.

W Travelcard nie ma rozróżnienia na peak i off-peak. Nawet jeśli wiemy, że nie będziemy jeździć w godzinach szczytu to nie ma możliwości kupienia Travelcard, która obowiązywałaby tylko w off-peak i byłaby dzięki temu tańsza.

Travelcard jest najkorzystniejszym rozwiązaniem dla osób, które jeżdżą w obrębie danych stref więcej niż 2 razy dziennie (średnio w danym okresie).

Travelcard na karcie Oyster

Travelcard możemy mieć w postaci tekturowego bileciku albo możemy też naładować ją na kartę Oyster. Na kartę Oyster można załadować do 5 różnych opcji. Oznacza to, że możemy mieć tygodniowy Travelcard na strefy 1-2 (bo mieszkamy i zwiedzamy w obrębie tych stref i będziemy tam jeździć najwięcej), ale wiemy, że kilka razy będziemy chcieli wybrać się do innych stref 3 (np. na zakupy do Westfield w White City -3 strefa). Wtedy oprócz Travelcard ładujemy na kartę określoną kwotę np. 20 funtów i za te jednorazowe przejazdy nasza inteligentna karta zapłaci z tej puli. Jest to zdecydowanie najtańsze rozwiązanie jeśli nie bywamy w innych strefach za często.

Autobus

Jeżdżenie autobusami jest tańsze niż metrem. Zawsze płacimy tę samą kwotę, niezależnie przez które strefy jedziemy, gdzie wsiadamy i gdzie wysiadamy. Nie ma też rozróżnienia na peak i off-peak.

Trasy autobusuów można sprawdzić tutaj

Cena biletu na autobus to:

1,45£ – w opcji karta Oyster Pay as you go

2,40£ – bilet jednorazowy u kierowcy (warto mieć odliczoną kwotę)

4,40£ – daily price cap - maksymalna dzienna kwota, którą zapłacimy jeśli jeździmy wiele razy

Przykład: Jeśli danego dnia jechaliśmy autobusem 5 razy (niezależnie od godzin i stref) to w sumie z naszej karty zostanie pobrane 4,40£ a nie 7,25£. Przy każdym kolejnym przejeździe trzeba pamiętać o przykładaniu karty do czytnika w autobusie, ale gdy dojdziemy do 4,40£ kolejne kwoty nie będą już pobierane.

Uwaga: kwota 4,40£ obowiązuje tylko, jeśli danego dnia jeździliśmy wyłącznie autobusami; jeśli choć raz skorzystaliśmy z metra, wtedy obowiązuje nas daily price cap na metro – czytaj niżej.

Metro

Na system metra w Londynie składa się: 11 linii Underground, kolejka DLR (Docklands Light Railway), linia Overground oraz London Tramlink. Do tego wszystkiego dochodzą jeszcze zwykłe pociągi, którymi także można przemieszczać się w obrębie Londynu.

Na szczęście nie trzeba pamiętać i rozróżniać tych wszystkich nazw, bo na wszystko obowiązuje ten sam bilet. Można dowolnie przesiadać się z Underground na Overground albo na DLR, w zależności która opcja dojazdu jest dla nas najwygodniejsza. Nie zawsze jednak stacje są połączone i bywa, że aby się przesiąść trzeba wyjść ze stacji i przejść kilka-kilkadziesiąt metrów.

Mapa metra (wraz z pociągami) do pobrania tutaj

Cena biletu na metro w pierwszej strefie to:

4,70£ – bilet jednorazowy kartonikowy (bez różnicy czy peak czy off-peak)

2,20£ – karta Oyster pay as you go (bez różnicy czy peak czy off-peak)

7,00£ – off peak daily price cap – maksymalna dzienna kwota, jeśli jeździmy tylko poza godzinami szczytu

8,40£ – peak daily price cap – maksymalna dzienna kwota, jeśli przynajmniej jedna podróż była w godzinach szczytu (w tym autobusem)

Uwaga: Maksymalna dzienna kwota jest naliczana w zależności od strefy, w których jeździliśmy. Jeśli cały dzień jeździliśmy w 1 strefie i raz pojedziemy do innej strefy metrem, na przykład 3, to wtedy płacimy maksymalną dzienną stawkę za strefy 1-3. Ale jeśli pojedziemy do innej strefy autobusem, wtedy już płacimy tylko maksymalną stawkę za 1 strefę (bo jak pisałam wyżej – przy jeżdżeniu autobusem strefy nie mają znaczenia).

Przesiadki

W metrze przesiadki nie mają wpływu na kwotę, którą zapłacimy, dopóki jeździmy w obrębie jednej strefy. Przykładowo, jeśli chcemy dojechać z Westminster do Oxford Circus musimy przesiąść się. Wszystkie stacje są jednak w 1 strefie, dlatego liczy to się jako jeden przejazd w 1 strefie – kwota, którą zapłacimy, jeśli płacimy Oyster pay as you go to 2,20£.

Godziny szczytu

Peak – od poniedziałku do piątku w godzinach 6:30-9:30 rano oraz 16:00 – 19:00 - to godziny szczytu, w których przejazdy są droższe

Off peak – pozostałe godziny, oraz cała sobota i niedziela, wtedy przejazdy są tańsze

Od tych godzin są liczne wyjątki, które zwykłych turystów raczej nie bardzo dotyczą, ale możecie sprawdzić szczegóły tutaj (strona tylko w języku angielskim): www.oyster-rail.org.uk

Strefy biletowe

Londyn jest podzielony na 6 stref biletowych, w jednej części Londynu jest to nawet 9 stref (północny zachód Londynu na liniach Metropolitan i Overground). Najdroższe jest przemieszczanie się w obrębie strefy 1 oraz wjeżdżanie do strefy 1 w godzinach porannego szczytu i wyjeżdżanie w godzinach szczytu wieczornego.

Przykładowe atrakcje w strefie 1: Tower Bridge, Big Ben, London Eye, Westminster, Notting Hill, Katedra St. Paul, Trafalgar Square, British Museum, Covent Garden, Oxford Street, Hyde Park, Buckingham Palace.

Atrakcje w innych strefach: Greenwich (2 strefa), centrum handlowe Wesfield w White City (strefa 2), stadion Wimbledon (3 strefa), centrum handlowe Westfield w Stratford (3 strefa), stadion Wembley (4 strefa).

A o dojeździe z lotnisk przeczytacie za tydzień.

Miłego zwiedzania!

Ps. Jeśli macie jakieś uwagi albo pytania to piszcie śmiało w komentarzach. Chętnie coś podpowiemy, jeśli tylko będziemy znać odpowiedź.